رادیکال 63

رادیکال 63

نوشتن تنها راه نجاتم بود ، نوشتم
رادیکال 63

رادیکال 63

نوشتن تنها راه نجاتم بود ، نوشتم

زندگی زیر رادیکال

خبر کوتاه و تکان دهنده بود."مریم میرزا خانی " در گذشت.

با انکه از دنیای ریاضی بود اما عجیب محبوب شده بود .ریاضی حتی کابوس بچه های فنی هم هست.من از ان دسته بچه های ریاضی فیزیک بودم که خانواده اصرار داشت من مهندس بشوم که حالا بماند که شدم اما واقعا ریاضیاتم خوب نبود البته نا گفته نماند که اصلا اهمیتی به نمره های مدرسه نمی دادم انقدر که مشغول فوتبال بود که به هیچ جایی نرسیدم به چیزی اهمیت نمیدادم ...

حسابان را با نمره 11 پاس کردم ان روز ها امتحان نهایی ارج و قربی داشت و اینطور نبود که خوشحال بروی و خوشحال برگردی حتی شاگرد زرنگ ها استرس داشتند بعد از امتحان.خلاصه جبر و احتمال را افتادم و پدر جان ما را از سفر های تابستانی محروم کردند یک تابستان کامل وقت صرف فهمیدن جبر واحتمال کردم .نزدیک امتحان انقدر از جبر خوشم امده بود که نگو مدام مسئله می نوشتم و باز ذوق حل میکردم که نگو حتی حسابانم را هم تقویت کردم انتگرال را غورت میدادم و در لگاریتم گرفتن یلی شده بودم وبرای بچه ها طوری توضیح میدادم که انگار میرزا خانی هستم برای خودم. امتحان نهایی جبر احتمال و ادبیات تنها امتحاناتی بود که بی دغدغه رفتم و بی دغدغه برگشتم ادبیات را 18 شده بودم و جبر واحتمال را نوزده شدم معلم ریاضی مان باورش نمیشد .وقتی برای پرسیدن نمره به مدرسه رفتم اول مرا برد سر کلاس و دوتا مسئله جبر نوشت که بعدش گفت اینها مسله دانشگاهی بودند به راحتی حل کردم لبخندی زد و گفت تو که اینقدر خوب میتونی نمره بیاری برای چی میزای کارت به شهریور بکشه و رفت بیرون اونجا بود که یه خدا قوت پهلون خاصی تو نگاهم موج میزد ...راستش از اون روز به بعد هیچ وقت دیگه علاقه به ریاضی نداشتم و ادبیات شد همه چیزم بعد یه چیزی تو ذهنم نقش بست که اگر دنبال ریاضی می رفتم دقیقا میشد نقطه مقابلش. برای من همه چیز از ادبیات شروع میشه و حتما برای میرزا خانی همه چیز از ریاضی شروع میشده و من شاید درک کنم این جمله رو ...

در هر دو این ها مکاشفه اصل لذت بردنه شما در ادبیات با خلق یک اثر دائم در حال مکاشفه هستین دیشب وقتی یه مطلب میدیدم از میرزا خانی ناخداگاه اشکم اومد اون حتی وقتی داره از بیو گرافیش میگه ناخداگاه یک مبحث پیچیده ریاضی رو طوری براتون شرح میده که حس میکنید دارید اون مسئله رو حل میکنین.این چی میتونه باشه غیر از عشق به ریاضی ...؟؟؟

مرگ میرزا خانی مثل مرگ شیرین یا تهمینه اساطیری است حماسی است سرشار از عشق است و ما در سال تعداد زیادی مریم میرزا خانی را از دست میدهیم که برای رسیدن به حد اقل های زندگی به غربت پناه می برند نابغه هایی که دست کم گرفته میشوند سرکوب میشوند خانه نشین میشوند فرار میکنند و هیچی به هیچی...

وقتی به مشکلات کشور فکر میکنم و میبینم بعد از 40 سال انقلاب ما هنوز حتی به اول مسیر رشد وتوسعه هم نرسیدیم دلم به حال همه میسوزه ...انقلاب صنعتی چین حتی عمرش به چهل سال هم نمیرسه ولی دنیا رو قبضه کرده.ژاپن در جنگ جهانی دوم به معنای واقعی نابود شد و دوباره ساخته شد کشور های جنوب شرق اسیا تا دو دهه قبل بدوی زندگی میکردند المان بعد از هیتلر تحت سخت ترین فشار ها بود و بسیار مثال هایی که میشود گفت و همه از انها با خبر هستند ....با این حال  ما هنوز نمی دانیم اول با پای چپ به مستراح وارد بشیم یا با پای راست ...واقعا با کدوم بریم بهتره ؟؟؟

#مریم_میرزاخانی

#ریاضی

#ادبیات

#جبرواحتمال

#حسابان

#انقلاب

#انتگرال

#شاهنامه

#رادیکال

پ.ن: هنوز باور نمیکنم ...لطفا یک خبرگزاری این خبر را تکذیب کند

پ.ن:رادیکال جز محبوب ترین مسائل ریاضی برایم بود لذت خورد و خمیر کرد اعداد حال عجیبی به ادم میدهد